Arkistot kuukauden mukaan: huhtikuu 2015

Digabi- ja Abitti Koulu yhteisönä -seminaarissa Viikin normaalikoululla

Osana aineenopettajien opetusharjoittelua toteutetaan Koulu yhteisönä -seminaareja erilaisista koulun toiminnoista, mm. sähköisistä ylioppilastutkinnosta. Digabi- ja Abitti-sivut esiteltiin. Opetusharjoittelijoiden kysymykset koskettivat tasa-arvoisuutta, tietoturvaa ja itse laitteiden valintaa.

Käytännössä sähköinen tutkinto koskettaa koulua ja opettajaa kolmella tasolla (tätä yritin kuvata):

  1. tekninen toteutus (rehtorin vastuulla)
  2. lukiolaisten oma valmistautuminen sähköisen kokeen suorittamiseen (erilaiset ohjelmat jne.) – opettajien itsensä toteuttamat sähköiset kokeet (onko koulussa rakenteilla oma ”koeluokka”)
  3. opettajien oma pohdinta sähköisen arvioinnin merkitystä ja arvioinnin uudistamisesta (prosessiarviointi vs. päättöarviointi).

Tämän jäsennyksen pohjalta rakentui luentoni.

Viikin normaalikoulun lukion tvt-tukihenkilö- kurssilaisten rakentama Digabi/Abitti-verkko

Tvt-tukihenkilökurssilaiset paneutuivat ensin DigabiOS-tikkujenTukihenkilot_Digabi4 Tukihenkilot_Digabi1tuottamiseen. Aiemmin oli ollut pulmia tikkujen tekemisessä, mutta nyt ilmeisesti Digabin korjauksien jälkeen tikkujen tuottaminen onnistui helposti. Täytyy vain muistaa, että niiden tekeminen kestää oman aikansa (min. 10-15 min). Läppärillä niitä tehtäessä kannattaa varmistaa, että läppärin virta riittää. Kokeen tekeminen Tukihenkilot_Digabi2onnistui, pojat tekivät omankin ”historia” kokeen. Ja vastaaminen alkoi hilpeissä merkeissä. Onnistumisen ilo silmin nähtävissä.

Alimmassa kuvassa on alkamassa kokeen suoritus.  Kokeilimme koneen yhtäkkistä sammumista ja palauttamista koeverkkoon. Onnistui heittämällä järjestelmän antaman koodin avulla. Tukihenkilot_Digabi3