Digivirtaa lukiokoulutukseen – Koulutus Lappeenrannassa

Kaksipäiväinen koulutus kokosi 18 kaakkoissuomalaisten matemaattisten aineiden opettajaa pohtimaan lukiokoulutuksen digitalisaatiota ja sähköisiä yo-kokeita.  Kimpisen koulutuskeskus oli paikka.

kimpisen_koulukeskus

Koulutuksen materiaalit löytyvät Myllyviidan kotisivuilta (ajankohtaista) www.myllyviita.fi . Sähköisiä materiaaleja käsittänyt osio zipattuna tässä: tvt_opetuksessa_kemia_lappeenranta_220916.

DigabiOS ja Abitti-koe

Kurssin aikana rakensimme NettiNiilo-verkon – ihan opettajat itse ensi kertaa kokosivat ympäristön. Viikissä rakennettu salkku, jossa on kannettava tietokone koetilapalvelimeksi ja Nettiniilo langattoman verkon toteuttamiseen (riittävine verkkopiuhoineen), toimi erinomaisesti Abittikokeen ympäristön luomiseksi. Opettajien omien koneiden saaminen DigabiOSään vaati hieman säätöä (kuten aina kun asia tehdään ensikertaa); USB-portin vaihto yleensä auttoi, jos muuten boottaus onnistui. Harmitusta aiheutti opettajien vaillinaiset oikeudet omiin koneisiinsa. Edelleenkin ihmetyttää kuntien tietohallintojen keskiaikainen suhtautuminen laitteiden oikeuksien jakamiseen.

Viikon aikana velloneeseen keskusteluun muutama kommentti

Ottamatta nyt (enää) kantaa suljetun verkon ja Linux-tyyppisen käyttöjärjestelmän päälle rakennetusta koeympäristöstä (en ole muuttanut mielipidettä asiassa), täytyy kuitenkin todeta, että laitteen BOOTTAUS on tvt-perustaitoja. Jos tätä opettaja ja lukiolainen ei osaa tehdä, se on opeteltava. Miten laitteen palauttaminen perusasetuksiin tms. onnistuu, jos laitteeseen asennettu järjestelmä hajoaa ja vaatii täydellisen uudelleen asennuksen tai palautuksen. Se on vain opeteltava.

Abitti-ympäristön on tosiaankin hyvin vaillinainen (tällä hetkellä). Sillä kuitenkin pystytään testaamaan laitteen toimivuutta sähköisen yo-kokeen ympäristössä ja pienissä kokeissa koeympäristö tarjoaa kohtuulliset työkalut arviointia varten. Kukaan ei kiellä käyttämästä kehittyneempiä sähköisiä arviointityökaluja (Socrative, opiskeluympäristöjen omat työkalut), jotka myös auttavat kehittämään uudentyyppisiä kokeita ja testejä. Oppimista edistävä arviointi on haastavaa ja uudet teknologian antavat sille lisäsuolan.

Lopuksi täytyy todeta, että se vastaanhangoittelu, mitä tämän aiheen ympärillä velloo, olisi yksityissektorilla täysin mahdotonta – työnantaja määrittelee työkalut ja toimintaympäristön, siellä toimitaan. Kehittävässä ympäristössä pohditaan yhdessä ja erikseen, miten asioita kehitetään, ei sitä, miten vastustetaan. Koulumaailma on paikkaa, jossa ei voida elää ”heikoimman lenkin” mukaan. Se otetaan mukaan, ja hankitaan tarvittava tuki. Me olemme tienneet, että sähköinen ylioppilastutkinto tulee (jo useamman vuoden), opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintätekniikka ovat olleet osana jo vuosikausia, mutta se on oltava jo hallussa – myös opettajalla.